עיני חתול – כפתורי הרעדה לסימון ובטיחות בכבישים

עיני חתול - סמני כביש מחזירי אור

רקע כללי :

נהיגה לילית נחשבת מסוכנת בהרבה מנהיגה בשעות האור.

לכן חייבים להתקין בכבישים עיני חתול / כפתורי הרדעה לסימון מה שיבטיח את הבטיחות בכביש.

למרות שיש פחות תנועה בלילה (בין 18:00 ל6:00) בבוקר, מספר התאונות הקטלניות גדול בהרבה משעות היום.

ממוצע התאונות בצרפת לדוג' בשעות החושך הוא 20 אחוז מכלל התאונות, אבל 50 אחוז מהתאונות הן קטלניות (תאונות עם נפגעים בנפש).

ישנם מספר גורמים גדול שתורם להיווצרות תאונות בשעות הלילה, הגורם החשוב ביותר הוא הירידה ביכולת של הנהג לראות.

עיני חתול בכבישים
מפרט של חלק מעיני החתול שיש לנו

מה זה מערכת עיני חתול ?

מערכת IPM- Illumination in Pavement Marking system.

או בעברית עיני חתול היא מערכת סימני אור שעשויה מפלסטיק, מתכת וזכוכית שמשתמשים בהם בשדות תעופה בעולם, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר בכבישים.

על עיני החתול בכבישים מותקן עשרות מחזירי אור זעירים, בוהקים כשכלי רכב עם פנסי תאורה דולקים מתקרבים אליהם.

החזר האור מתריע לנהג כי הדרך באיזור מוגבלת ויש לשים לב לדרך ולא לסטות ממנה.

קבלן רציני של צביעת כבישים יספק כחלק מהשירות גם עיני חתול לסימון כבישים.

איפה בעיקר נראה סמני כביש עיני חתול ?

לרוב עיני החתול יופיעו בכבישים ראשיים שהם חשוכים, דרכים מפותלות, איזורי סכנה לנהגים, איזורים של עבודות בכביש.

ולפעמים הרשויות המקומיות יציבו עמדות של עיני חתול כאשר יש מזג אוויר קיצוני והסכנה לנהיגה היא ממשית וברורה.

בשנים האחרונות אפילו בחניונים ביתיים ועסקיים התחילו להתקין עיני חתול על מנת למנוע תאונות.

להתקנה אפשר להצמיד לאספלט או לבטון, בדרכים עירוניות ובין עירוניות.

שמות נוספים הם "כפתורי תנועה", "פנסי סימון כביש" ומשמש להדגשת איזורים מסוכנים בכביש כמו שולי הכביש, מעברי חציה, פסי הפרדה ופסי האטה.

איזה סוגים קיימים ?

  • עיני חתול אקטיביות – בעלות פנסים קטנים עם צריכת חשמל נמוכה ומקבלים זרם חשמל ממקור חיצוני.

  • עיני חתול פסיביות  – בעלות מחזירי אור, שמחזירים את אור פנסי הרכבים שמגיעים מולם.

  • עיני חתול סולאריות עיני חתול סולאריות נעזרות בפאנל הקבוע בראש ואוגר אנרגיה במהלך האור, בלילה החשמל שנאגר מוזרם לנוריות הקטנות, צריכת הזרם נמוכה וחסכונית מאוד.

    לכן עיני חתול סולאריות מומלצות מאוד במדינות עם הרבה שמש כמו ישראל.

מאפייני המוצר :

  • התקנה זמנית/קבועה קלה על כל משטח כביש.
  • ניתן לשנות את מיקומו של פס ההאטה,
    ניתן לאחסן אותו ולעשות בו שימוש חוזר.
  • קל לשימוש, שיטת התקנת פלסטיק.
  • 20°C+60°C – עמידות לאור אולטרה סגולי, לחות, שמן וטמפרטורת קיצון.
  • נראות מצוינת ביום/בלילה ושימוש בסרטים מחזירי אור צבעוניים.
  • עיצוב וגדלים מתאימים להאטת מהירות ללא פגיעה בכיוון הגלגל.
  • ניתן להתקין את המוצר במקטעים ליצירת אורכים משתנים.
  •  שימוש בצבעים המונעים חדירה של קרני UV להגדלת משך קיימות.
  • תקן ISO 9001:2008-CE.

יתרונות בולטים של עיני החתול בע.ב מהנדסים :

  • מיוצרים בחומר באיכות מאוד טובה ועמידות גבוהה
  • קל לשימוש, ההתקנה היא מפלסטיק ממוחזר וידידותי לסביבה
  • נראות מצוינת ביום ובלילה.
  • משטח מחוספס לעמידות מאוד גבוהה בפגיעה של כלי רכב
  • עיצוב וגודל מודלרי שמתאים לכל רוחב כביש.
  • עמידות גבוהה מאוד לכל תוואי מזג אוויר.
  • שימוש בצבעים שמונעים חדירה של קרני UV להגדלת זמן הקיימות.
  • עומדים בכל התקנים של משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

ראיית לילה ובטיחות בכבישים

ראיית הלילה שונה מאוד מתפקוד ראיית האור.

מנגנון הראיה בנוי לאפשר לנו להסתגל ממצב של חושך למצב של אור מלא והפוך.

ככל שהמעבר מחושך לאור הוא יותר קיצוני בזמן ובעוצמה שלו, ככה זמן ההסתגלות יהיה ארוך בהרבה.

באור מלא, האישון מתכווץ בשביל להמנע מהסינוור מהשמש והשתקפויות שונות, ובחושך האישון מורחב בשביל להכניס כמה שיותר אור שנפלט אל המוח.

בזמן נהיגה בלילה הנהג חשוף כל הזמן למצבים של מעבר מאזורים חשוכים לאיזורים מוארים.

לפעמים נוהגים בתוך עיר, או בצומת מאוד מוארת, או שלפתע מגיחה מולנו מכונית המסנוורת אותנו בפנסיה.

הניגוד הזה בין חושך לאור יוצרים זמן הסתגלות ארוך שמקשה עלינו לראות.

גם ככל שהנהג מבוגר יותר כך זמן ההסתגלות עולה ואיתו גדלה הסכנה.

איזה פתרונות קייימים ?

סימני השוליים והפרדת הנתיבים מבליטים ומדגישים בשביל הנהג את המיקום של הרכב בהתאם לתוואי הכביש.

קוו שול – מראה לנהג מה הוא רוחב הכביש ומשאיר אותו במרחק בטוח מסוף האספלט לאדמה.

סימון כבישים יוצר עבור הנהג סביבה שנותנת תחושת ביטחון, נהגים שנוהגים על כביש בו אין סימן הפרדה נמצאים במתח ופחד גדול יותר מאשר בכביש שמסומן.

סימני הכביש מיועדים לאפשר את הזיהוי למרחק גדול בכל שעות היום ומזג אוויר, הם בדרך כלל יהיו בצבע לבן,כתום או צהוב אשר מהווים ניגודיות לצבע האספלט הכהה.

הבעיה בסימונים אלה הוא שלפעמים הם דוהים עם השנים, בזמן ערפל או מזג אוויר קיצוני לא נראה אותם ממרחק מספיק גדול ובזמן שלג הם מתכסים לגמרי ולא נוכל בכלל לראותם.

וכאן בעצם בשביל שיפור הבטיחות ועזרה לנהגים נכנסת לפעולה מערכת העיני חתול.