מה ניתן לעשות לגבי סכנות בטיחותיות בחניונים ?

בכל חניון מכל סוג שהוא קיימים אתגרים בטיחותיים רבים. במידה וברשותכם חניון או במידה ואתם אחראיים על תפעול ותקינותו של חניון, ישנן נקודות חשובות שעליכם לקחת בחשבון. במאמר זה נסביר את הסכנות השונות ואת הפתרונות הקיימים להתמודדות עם אותם אתגרים בטיחותיים בעזרת ציוד בטחיות לחניונים.

מגיני פינה לקירות החניון

במידה וישנן סכנות פוטנציאליות בחניון עליו אתם אמורים, חשוב שתדעו על הסכנות הרבות שעלולות להתרחש בו. בחניונים אין אכיפה ויש לקחת אמצעי זהירות רבים כדי למנוע פגיעות מיותרות ברכבים, בהולכי רגל ואף במבנה החניון.
סיבות רבות יכולות להביא לכדי תאונה, אם לא מתחילים בתכנון נכון ובהחלת רמת בטיחות גבוהה בשבילי הנסיעה, ההליכה ובאזורי החניה.
העלויות לשיפור הבטיחות בחניונים הינן סבירות ומתקבלות על הדעת. אל תוותרו על רמת הבטיחות ועל השקט הנפשי שלכם.

שדה ראייה מוגבל הגורם לתחושת התמצאות שגויה במרחב

העומס הנוצר בעקבות קצב החיים המהיר בעידן המודרני והאתגר בתכנון אפקטיבי של מרחבי החניה, אזורי הנסיעה וההליכה הנדרשים, הינם הגורמים המרכזיים המביאים לצורך הממשי לניצול מירבי של שטח החניונים. תכנון לא יעיל עלול להביא לקטסטרופה תעבורתית שאינה רצויה לאף אחד מהצדדים.

במקרים רבים שדה הראייה מוגבל ביותר ואין באפשרות הנהג לדעת בבירור מה מתרחש סביבו – אם ישנם רכבים שיופיעו לפתע, רכבים הנעים במהירות מופרזת בחלל הצר או הולכי רגל העלולים לצוץ מתוך אזור הנמצא בשדה הראייה המוגבל של הנהג, לכן מראה פנורמית אקרילית היא הפתרון המדוייק להרחבת שדה הראייה.

אתגרים בטיחותיים נוספים יכולים להיגרם ביציאה מהחניון אל הכביש הראשי והרחוב. מעבר חצייה פרוס לעיתים קרובות בנקודה זו. הולכי הרגל עלולים להתפספס לנהג וחיי אדם מיותרים עלולים להינטל. גם כאן מדובר על בעיה של שדה ראיה מוגבל ואשליית ׳שטח מת׳ הנוצרת בראשו של הנהג עקב תנאי הדרך הבעייתיים.

מה ניתן לעשות כדי לשפר את שדה הראייה?

יש פתרון. בכל האזורים בהם יש אתגר בקבלת תמונת מצב כלי הרכב והולכי הרגל הנמצאים סביב הרכב או בצמתים בהם רכב עלול להופיע ולהפתיע את הנהג – בכל אלה ניתן לבצע התקנת מראות פנורמיות לחניון המאפשרות הגדלה משמעותית של שדה הראיה. ישנם סוגים שונים ומגוונים של מראות מסוג זה וניתן לבצע את ההתאמה המדויקת עבור כל נקודת תורפה בחניון. המראות הפנורמיות הינן מתכווננות. כאשר מותקנות במיקומי המפתח החשובים בחניון הן מאפשרות לנהגים מבט מציל חיים סביבם, מנקודת מבט אשר אינה מתאפשרת במראות הרכב.

ליצירת קשר מלאו פרטים ונציג יחזור אליכם
ע.ב מהנדסים ציוד לחניונים

המוקד הטלפוני פעיל: 8:00-16:00 ימים א’-ה’

עבירות תעבורתיות במגרש החניה

עבירות תעבורתיות ובראשן נסיעה במהירות מופרזת הינן בעיות אשר מוכרחות לקבל התייחסות במלוא תשומת הלב ובמיוחד כאשר מדובר בחניונים.
אם מדובר בחניון פרטי או ציבורי, קטן או גבול, פתוח או מקורה – איננו רוצים לקחת את הסיכון שנהג אחד חסר אחריות יביא לידי פגיעה בהולכי הרגל, ברכבים או במבנה החניון.

השילוב של ראות מוגבלת יחד עם מהירות הנסיעה המופרזת הינו קטלני. בלימה מהירה לא תמיד תתאפשר.
התאונות מיותרות ויכולות להימנע. מהירות הנסיעה בשטח החניון יכולה להיות מתוכננת לפרטים על ידי תכנון צוות מקצועי והצבת פסי האטה מתאימים למהירות הדרך הרצויה.

סטייה מנתיב הנסיעה ובעיות נוספות הנגרמות עקב תכנון לוקה בחסר של מגרש החניה

כדי לתכנן בתוך שטח מגרש החניה כמה שיותר מקומות חניה, במקרים רבים הדבר בא על חשבון נתיבי הנסיעה המתוכננים להיות צרים עד לכדי קבלת מעט מאוד מקום לתמרון עבור הרכבים בנתיבי הנסיעה. מה שעלול לקרות וקורה בפועל לעיתים קרובות מדי, זו חריגת כלי רכב מנתיב הנסיעה אל שטח הנתיב הנגדי.

אם נוסיף לעומס המתואר גם כמה מכוניות הבולטות משטח החניה אל נתיב הנסיעה, נקבל תנאי נסיעה מאתגרים במיוחד. במקרה בו שני רכבים מגיעים משני צידי הדרך עלולה אף להתרחש תאונה חזיתית. כשלוקחים בחשבון את העליה והירידה במעלה קומות השונות בחניון, העיקול הנוצר בדרך במקרים רבים יקשה עד לכדי לא לאפשר לרכבים לנסוע באופן בטוח בנתיב הנסיעה בו הם נמצאים.

לשם טיפול באתגר בטיחותי זה, קיימים עזרים הנקראים מפרידי נתיבים או מפריד תנועה. תפקידם מניעת מעבר רכבים משני צידי הדרך השונים ועל ידי כך הבטחת רצף הנסיעה התקין והבטיחותי בחניון. את מפרידי הנתיבים מציבים בכל נקודה בה הדבר אפשרי ולא בכל דרכי הנסיעה כדי לא לגרום לתנועה להאט יתר על המידה. מציבים אותם בעיקר בכניסה וביציאה ובמעבר בין הקומות השונות.

מניעת התנגשות בקירות ועמודים בשטחי חניה

פגיעות בקירות ובעמודים בחניון יכולות להתרחש. למשל במהלך כניסה לחניה בחוסר תשומת לב – אולי בשילוב עם שימוש בטלפון הנייד – ובום. נהג רכב עלול לפגוע בתשתיות החניון ולהוות נזק לא קטן. במקרים רבים בעל הרכב עלול בנוסף להתלונן על הנזק הנגרם לרכבו.
יש דרך למנוע את עוגמת הנפש לשני הצדדים, לבעל הרכב הפוגע ולתשתיות – החל מהקירות והעמודים בחניון ועד לתשתיות הרבות הנמצאות מאחורי קירות החניון, בהן צנרות וכו׳.

לעיתים משימת החניה עלולה להיות מעט מאתגרת. במקרים רבים במהלך כניסה לחניה ללא תשומת לב עלול הנהג לפגוע בעמודי החניון עקב חישוב לא נכון של גודל הרכב והמרחק מהעמודים או הקירות. הפגיעה במקרים אלה עלולה להתרחש כאשר הפניה לתוך שטח החניה מתבצעת בסיבוב רחב או צר מדי של הרכב ועל ידי כך נגרם שפשוף של הרכב ואף פגיעה קלה או משמעותית בעמודים, בקירות ואף בתשתיות החניון.

פגיעה בקיר הנמצא מאחורי אזור החניה אפשרית גם היא כאשר הנהג אינו משוכנע אם הרכב בולט מדי לכביש או אם אינו משוכנע אם באפשרותו להתקדם עוד עם הרכב לתוך איזור החניה. במקרים אחרים הרכב יבלוט אל תוך איזור הנסיעה ויהיה עלול לגרום לבעיות הבטיחותיות אותן כיסינו במאמר זה.

לשם הימנעות מהתנגשויות מיותרות ניתן להתקין מגיני פינות סופגי אנרגיה על הפינות של העמודים המפוזרים לאורך ולרוחב החניון. תפקידם:

  1. לספוג חלק מעוצמת ההתנגשות ובכך להקטין את הנזק במקרה פגיעה. למעשה מגן פינה לקיר יכול למנוע את הנזק כמעט באופן מלא.
  2. להחזיר אור. על מגיני הפינות מותקנים מחזירי אור בולטים ועוצמתיים המסמנים לנהגים באופן ברור על הסכנה ובכך מאפשרים יידוע מוקדם ומניעת התנגשות.

פתרון נוסף ויעיל לא פחות הוא מעצור החניה. הוא מאסיבי, ארוך ויושב לכל אורך מקום החניה. הוא עשוי גומי עמיד ומתברג לרצפה. אורכו 1.83 מטרו. הוא גורם לרכב לעצור ובכך מונע את ההתקדמות המסוכנת לעבר השטח הבנוי. בעת היצמדות אל מעצר החניה מובטח גם כן כי הרכב לא יבלוט ובכך לא יפריע לתנועת הרכבים בחניון.

מניעת בלבול ונסיעה בכיווני הנסיעה ההפוכים

כלי רכב הנוסע נגד כיוון הנסיעה מסכן את כל באי החניון. איך בכלל קורה דבר כזה? מצב זה מתרחש בעיקר כאשר נהגים, במתכוון או שלא במתכוון, נכנסים לחניון דרך אזור היציאה. למרבה הפלא תופעה זו לא עוצרת גם כאשר מונח מחסום כניסה בולט ומאסיבי. הפיתרון המוכר והיעיל לבעיה זו הינה מחסום הדוקרנים. מחסום דוקרנים, באופן שאינו משתמע לשתי פנים לא יאפשר את הנסיעה נגד כיוון התנועה. בעליה עליו מהצד המותר, דבר לא יקרה לגלגלי הרכב. אך בעליה מהצד האסור, יחוררו הגלגלים. על כן ההמלצה היא הוספת שלטים המזהירים בבירור על קיומו של מחסום הדוקרנים.

לכל חניון יש את הסיפור האדריכלי הייחודי שלו. על אף ההסברים שהובאו במאמר זה, חשוב לתת את העבודה לבעלי מקצוע בעלי נסיון ולא להתפשר על כך, זאת על מנת להבטיח מדידות מדויקות והתאמת פתרונות מושלמים ואידיאליים לייעול הפעילות בחניון.

אנחנו בחברת ע.ב מהנדסים מתמחים בהקמת מערכי בטיחות בחניונים מכל הסוגים. ברשותנו ניסיון עשיר ורב בהקמת ושדרוג חניוני בניינים משותפים, אזורי תעשיה, משרדים ואף חניונים גדולים.

אנו מציעים אביזרי בטיחות מגוונים לחניונים ופתרונות בטיחות על פי התקנים. באפשרותנו להעניק את הפתרון המקיף, האיכותי והמשתלם ביותר.
פניות למידע ושאלות דרך טופס צור קשר : ע.ב מהנדסים04-827-0779

עוד בנושא ציוד ובטיחות:
סימון חניונים וחניות

סימון חניונים

סימון חניונים ותמרור מקצועי של חניות לנגישות פתוחים וסגורים הוא חשוב במיוחד.הבטיחות והסדר במרחב תלויים

0
    0
    סל הקניות
    העגלה ריקה

    מלאו פרטים ליצירת קשר

    נציג אישי יחזור אליכם עד יום עסקים.

    מוקד טלפוני פעיל: 8:00-16:00 ימים א’-ה’

    ע.ב מהנדסים ציוד לחניונים